Blisko 70% ludzi odżywia się niezdrowo. Pędzący tryb życia, brak chwili na odpoczynek, fast food zjadany na mieście. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, iż to, co jemy, ma ogromny wpływ na to, jak wygląda nasza jakość życia i jego długość. Nieodpowiednia dieta zwiększa znacząco ryzyko zachorowalności, jak również i śmiertelności, bowiem niezdrowe, nieodpowiednie jedzenie, znacząco przyczynia się do powstawania chorób układu krążenia.

Istnieją określone wytyczne, które to dotyczą zaleceń żywieniowych dla zdrowia układu sercowo - naczyniowego. Najbardziej aktualnymi są wytyczne ze stowarzyszenia AHA - American Heart Association, które to pokazują, jak powinno wyglądać zdrowe jedzenie każdego z nas.

 

Co stanowi kluczowe znaczenie w zaleceniach żywieniowych?

 

Głównym celem, na jakim powinniśmy się skupić sięgając po zdrowe menu jest pełnowartościowa dieta, taka, która dostarczy odpowiednią ilość kalorii, dobrze dopasowaną do każdego człowieka ilość makroelementów, stosowną ilość witamin i minerałów. Dieta ma szczególne znaczenie dla układu sercowo - naczyniowego, który tak naprawdę odpowiada za pracę całego organizmu. Zdrowe nawyki żywieniowe stanowią niewątpliwie element nadrzędny, by już od najmłodszych lat wdrażać to w życie i w miarę upływu czasu, wiedzieć, co warto jeść, a czego z pewnością unikać.

 

Bagatelizując dietę, ta może przyczynić się do wielu poważnych chorób, jakie to mogą zagrażać naszemu zdrowiu, ale również i życiu. I choć istnieje konkretny schemat żywienia, to ten powinien być odpowiednio dopasowany do każdego człowieka indywidualnie, biorąc pod uwagę jego preferencje, styl życia, a nawet i zwyczaje kulturowe. Dieta nie jest głodówką, jak uważa większość, ale jest odpowiednio skomponowanymi posiłkami, które mają nam zapewnić zdrowie i jak najdłuższe życie, bo w końcu zdrowe wzorce żywieniowe, to jeden z głównych aspektów, na jakich z całą pewnością każdy z nas, bez względu na wiek, powinien się skupić.

 

co jesc przy podwyzszonym cukrze

 

10 zasad zdrowego odżywiania

 

Każdy powinien znać dekalog 10 zasad zdrowego odżywiania, które jak najbardziej powinno się wcielić w życie. O czym więc należy pamiętać? Co stanowi rzecz priorytetową i najważniejszą?

 

  1. Odpowiednia masa ciała

 

Nie ma wątpienia, iż prawidłowa masa ciała odgrywa niezwykle ważną rolę dla prawidłowej pracy całego naszego organizmu. Należy więc wiedzieć, ile kalorii można spożywać w ciągu dnia, tak, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość energii, bez nadmiernych kalorii, które powodują wzrost masy ciała. W domu każdego z nas powinna znaleźć się waga, dzięki której można kontrolować i tym samym utrzymywać prawidłowe BMI.

 

  1. Owoce i warzywa w diecie

 

W diecie każdego z nas powinna znaleźć się odpowiednia ilość owoców i warzyw. W przypadku tych pierwszych oczywiście, należy zachować umiar i wybierać takie, które mają jak najniższy indeks glikemiczny. Zaleca się spożywanie dziennie około 200 - 300 gramów owoców. Jeśli chodzi zaś o warzywa, te można jeść niemal do woli, w każdej postaci. W sposób szczególny poleca się warzywa surowe, które mają więcej witamin i niższy indeks glikemiczny.

 

  1. Produkty zbożowe pełnoziarniste

 

Nie ma wątpliwości, iż w diecie każdego z nas powinny znaleźć się produkty zbożowe pełnoziarniste. Dostarczają nam one duże ilości błonnika, a do tego są źródłem cennych węglowodanów złożonych. Powinno więc stawiać się na kasze, razowe makarony, płatki owsiane, otręby i inne temu podobne produkty.

 

  1. Zdrowe źródła białka

 

Białko w diecie odgrywa bardzo ważną rolę, dlatego też tak istotne jest to, aby je każdego dnia dostarczać do organizmu. Można tutaj postawić na ryby i owoce morza, a także produkty mleczne. W przypadku białka zwierzęcego, najlepiej sprawdzi się chude mięso i jak najlepiej nieprzetworzone produkty.

 

  1. Oleje roślinne

 

Oleje się źródłem cennych tłuszczów, które dla organizmu człowieka odgrywają bardzo ważną rolę. Najlepiej sprawdzają się więc tutaj właśnie oleje roślinne, omijając kokosowy i palmowy, które są niebezpieczne i niezdrowe. Absolutnie też nie powinno stawiać się na tłuszcze trans, a więc tłuszcze uwodornione.

 

  1. Żywność nieprzetworzona

 

Im mniej żywności przetworzonej w naszej diecie, tym z całą pewnością zdecydowanie lepiej dla naszego organizmu. Warto więc samodzielnie przygotowywać posiłki, a nie stawiać na gotowe ze sklepów. Ponadto, należy unikać fast foodów, które nie tylko są bardzo kaloryczne, ale również właśnie i niezwykle niezdrowe dla całego naszego organizmu, w tym przede wszystkim dla układu sercowo - naczyniowego.

 

  1. Unikanie napojów z dodatkiem cukrów

 

Najlepszym napojem jest woda i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Można stawiać na różnorodne herbaty, ale bez dodatku cukru. Powinno wybierać się soki 100%, które już mają w sobie naturalnie cukry z owoców, a nie jeszcze z ich dodatkami. Co więcej, absolutnie nie zaleca się żadnych napojów gazowanych i kolorowych, które w swoim składzie mają tony cukrów i innych niezdrowych dodatków.

 

  1. Jedzenie z ograniczeniem soli

 

Sól w diecie jest wskazana, ale w bardzo małej ilości. Jeśli spożywamy jej w nadmiarze, zatrzymujemy wodę w organizmie, co wpływa znacząco na funkcjonowanie całego ciała. Im mniej soli, tym z pewnością lepiej.

 

  1. Unikanie alkoholu i innych używek

 

Oczywiście nie można zapominać także i o kwestii wszelkich używek, w tym przede wszystkim palenia papierosów i ograniczania do minimum alkoholu. Wszelkie używki wpływają szkodliwie na pracę serca i układu krwionośnego, ale również i na pracę innych narządów i układów. 

 

  1.  Regularność powyższych zasad

 

I oczywiście na sam koniec, nie można absolutnie zapomnieć o tym, aby stosować się do powyższych zasad, bez względu na czas i miejsce. Zdrowa dieta nie powinna być wyborem na chwilę, ale powinna być ona świadomym wybieraniem takich produktów w diecie, które są po prostu dla naszego organizmu bezpieczne i zdrowe. Im więcej wprowadzonych nawyków, tym lepsze daje to efekty dla pracy wszelkich narządów i układów.

 

Odpowiednia dieta a zdrowe serce

 

Stosując się do powyższych zasad, z całą pewnością można znacząco przyczynić się do zapobiegania schorzeniom układu sercowo - naczyniowego. Zdrowa dieta, to przede wszystkim odpowiednie stężenie cholesterolu HDL, a tym samym zapobieganie wysokiemu stężeniu cholesterolu LDL. Zdrowa dieta, to odpowiednie ciśnienie tętnicze krwi i zapobieganie nadciśnieniu tętniczemu. To troska o prawidłowe BMI, czyli ochrona przed otyłością i nadwagą. Niezdrowa dieta jest przyczyną cukrzycy typu 2, jak również i występowaniu zespołu metabolicznego. 

 

Już od najmłodszych lat powinno stawiać się na zdrowe nawyki żywieniowe. Dzieci powinny być uświadamiane w kwestii zachorowalności spowodowanej nieodpowiednią dietą. Edukacja żywieniowa to absolutnie podstawa, jaką powinno się zapewnić już tym najmłodszym dzieciom. Dziś niestety, ale otyłość dziecięca jest bardzo poważnym stanem, a jej występowanie to główny czynnik do zachorowania na choroby sercowo - naczyniowe.

 

Zdrowa dieta sposobem na długie i cudowne życie

 

To, co jemy ma ogromny wpływ na to, jak będzie wyglądało nasze życie. Powinniśmy więc dołożyć wszelkich starań, aby unikać tego, co niezdrowe, a stawiać na to, co ma ogromny wpływ na kwestię naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Im więcej wprowadzimy nawyków żywieniowych, tym z całą pewnością lepsze będzie nasze życie. 10 kroków to podstawa, by codzienne menu było odpowiednio skomponowane. Słodycze, żywność przetworzona czy słodkie napoje wydają nam się często takie smaczne, ale nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele mogą one dla naszego organizmu wyrządzić szkody.

 

Dieta, aktywność fizyczna, a do tego również i kontrola swojego stanu zdrowia to absolutnie minimum. Warto stawiać na badanie ciśnienia wykorzystując do tego domowy ciśnieniomierz. Warto posiadać pulsoksymetr, który sprawdza saturację krwi i tętno. Warto także mieć w swojej przestrzeni wagę kuchenną, by odpowiednio obliczać ilość spożywanego jedzenia. Czasami wystarczą małe kroki, by nasz układ sercowo - naczyniowy pracował tak, jak powinien.