Węglowodany w diecie cukrzyka

Jednym z fundamentów leczenia cukrzycy jest odpowiednie odżywianie. Pozwala ona zachować prawidłowy poziom cukru we krwi i uniknąć dużych wahań tego parametru. Węglowodany w diecie cukrzyka odgrywają szczególną rolę, bo od nich najbardziej zależy, jak wzrasta glikemia. Nagły wzrost może być niebezpieczny dla organizmu, dlatego należy zwrócić uwagę na rodzaj dostarczanych cukrów. Znaczenie ma również podaż tłuszczów, białka oraz regularna aktywność fizyczna, która zwiększa wrażliwość tkanek na działanie insuliny.

Węglowodany w diecie cukrzyka – jaki rodzaj wybrać?

Na półkach sklepowych znajdziesz ogromny wybór produktów bogatych w węglowodany.

Ich podstawowa klasyfikacja różnicuje je na proste i złożone. Monosacharydy szybko uwalniają energię, ale również natychmiastowo poziom mocy spada. Powoduję to duże wahania poziomu cukru we krwi, co może być niebezpieczne dla diabetyka. Wielocukry działają całkowicie inaczej, powoli podnoszą glikemie, ale również stopniowo ta wartość się obniża. Sprawia to, że uczucie sytości pozostaje na dłużej, a praca organizmu nie jest zachwiana.

Węglowodany proste znajdują się przede wszystkim w słodyczach, owocach, substancjach słodzących, sokach i przetworzonym pieczywie. Owoce są źródłem witamin, składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy, jednak  osoba chora na cukrzycę nie powinna sięgać po nie zbyt często. Zdecydowanie lepszym źródłem dobroczynnych substancji w tym przypadku będą warzywa. „Jasne” pieczywo powinno się zamienić na pełnoziarnisty odpowiednik, a ilość słodyczy i substancji słodzących ograniczyć do minimum. Oczywiście raz na jakiś czas dozwolone jest spożycie małej ilości ulubionej przekąski, należy pamiętać, żeby kontrolować przy tym swoją glikemie i takie odstępstwa robić jak najrzadziej.

Węglowodany w diecie cukrzyka to również polisacharydy. Ich głównymi źródłami są pełnoziarniste kasze, makarony, pieczywa, warzywa i rośliny strączkowe. Produkty te są świetnymi dostarczycielami prozdrowotnych składników, jak witaminy, minerały i przeciwutleniacze. W znakomity sposób odżywiają organizm, niosąc przy tym wiele cennych oddziaływań. Posiadają niższy indeks glikemiczny, niż proste odpowiedniki, co sprawia, że pomagają lepiej kontrolować poziom cukru we krwi, a jest to jeden z najważniejszych elementów w żywieniowym leczeniu cukrzycy.

 

Węglowodany w diecie cukrzyka – a co z indeksem glikemicznym?

Indeks glikemiczny pozostaje jednym z najważniejszych pojęć dla diabetyka. Jest to klasyfikacja produktów ze względu na ich wpływ na poziom cukru we krwi w określonym czasie po posiłku. Węglowodany w diecie cukrzyka pełnią kluczową rolę, dlatego tak ważne jest, aby wybierać odpowiednie produkty, które nie wywołają niebezpiecznych stanów. Nagminne spożywanie posiłków o wysokim IG może być niebezpieczne dla zdrowia.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym pozwala lepiej kontrolować poziom cukru we krwi. Pozytywnie wpływa również na zachowanie prawidłowej masy ciała. Dzieje się to dzięki korzystniejszej dystrybucji energii, co sprawi, że uczucie sytości pozostanie z Tobą na dłużej.

Klasyfikacja ze względu na indeks glikemiczny:

  • Niski indeks glikemiczny (<55) – chude mleko, jogurty niesłodzone, pełnoziarniste produkty zbożowe, soczewica, soja, szpinak, jabłko, kalafior, marchewka.
  • Średni indeks glikemiczny (56 – 69) – banany, winogrona, rodzynki, popcorn, ryż biały, orzechy kokosowe.
  • Wysoki indeks glikemiczny (>70) – banany suszone, gofry, chipsy, kasza jaglana, słodycze.

dieta bogata w weglowodany

Węglowodany w diecie cukrzyka – poznaj 3 zdrowe zamienniki

Warto zaopatrzyć się w produkty, które zapewnią słodki smak, a nie podniosą tak gwałtownie poziomu cukru we krwi. Istnieją zdrowsze zamienniki popularnego słodzika, na rynku znajdują się również produkty bezkaloryczne. Szczególne zastosowanie takie wytwory będą miały w cukrzycy, kiedy dostarczany pokarm ma szczególne znaczenie dla zdrowia.

 

Do najpopularniejszych zamienników cukru zalicza się:

  • Ksylitol – zawiera o 40% mniej kalorii od zwykłego cukru, co może znacznie ułatwić redukcję masy ciała, która jest koniecznością w przypadku pacjentów z nadwagą i otyłością. Pomocny może okazać się również w schorzeniach układu kostno-stawowego. Należy pamiętać, że wprowadzenie ksylitolu powinno być stopniowe, duże dawki mogą spowodować problemy żołądkowe.
  • Stewia – ogromnym atutem tego słodzika jest fakt, że ilość kalorii, które dostarcza, jest praktycznie zerowa. Będzie to świetny wybór dla osób odchudzających i zmagających się z problemami metabolicznymi. Należy to bardzo słodkich substancji, dlatego miłośnicy takich smaków znajdą w niej ukojenie.
  • Erytrytol – posiada zerowy indeks glikemiczny, dlatego jest to wymarzony wybór dla cukrzyków. Nie dostarcza również kalorii, co sprawia, że trafia do czołówki najlepszych produktów na odchudzanie.

 

Podsumowanie


Węglowodany w diecie cukrzyka są kluczowym makroskładnikiem. Wpływają na wzrost poziomu cukru we krwi, co jest szczególnym zmartwieniem dla wszystkich diabetyków. Aby uniknąć dużych wahań glikemii, istotne jest nie tylko stosowanie środków farmaceutycznych, ale również zdrowa dieta oraz regularna aktywność fizyczna. Nieprawidłowe funkcjonowanie gospodarki węglowodanowej może prowadzić do wielu schorzeń. Na szczęście przestrzeganie zaleceń umożliwia uniknięcie poważnych powikłań cukrzycowych.