Jak prowadzić zdrowszy tryb życia

Początek roku to czas postanowień noworocznych, a jednym z najpopularniejszych z nich jest zrzucenie wagi. Możemy myśleć, że schudnięcie to krok w stronę zdrowszego życia. Niekoniecznie tak musi być. Zdrowy styl życia to nie tylko zrzucenie tych kilku kilogramów ze Świąt, ale wiele drobnych zmian w trybie dnia. Naprawdę zależy Ci na lepszym, zdrowszym życiu? W takim razie, dajemy Ci kilka wskazówek, jak zmienić styl życia na lepszy dla Twojego zdrowia i samopoczucia.

 

Zwiększ aktywność fizyczną

Ruszaj się więcej. Nie chodzi tylko o ćwiczenia, które pomogą Ci schudnąć, ale o polepszenie Twojej kondycji. Zamiast samochodu - wsiądź na rower lub pojedź komunikacją miejską. Jeśli możesz, wybierz się w dane miejsce nawet na piechotę.

Chodź na spacery - nawet 30 minut energicznego spacerowania daje duże efekty. W ten sposób zapewniasz sobie też lepszy sen i samopoczucie.

Jeśli nie masz żadnych przeciwwskazań, spróbuj ćwiczeń siłowych lub bardziej intensywnych ćwiczeń aerobowych. A może wolisz zapisać się na lekcje tańca? Pamiętaj jednak, aby skonsultować się z lekarzem, zwłaszcza, jeśli cierpisz na schorzenia lub przeszedłeś uraz.

 

Zadbaj o relaks

Relaks jest tak samo ważny jak ruch. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdzie spotyka nas wiele stresujących sytuacji. Potrzebujemy się odprężyć, aby pozbyć się napięcia w ciele i przywrócić organizm do równowagi. W ten sposób dbamy też o swoje zdrowie psychiczne. Jeśli odpoczywasz podczas aktywności fizycznej, spróbuj zrelaksować się za pomocą jogi lub porannych i wieczornych sesji rozciągania i oddychania - wystarczy wstać 10 minut wcześniej.

Innym sposobem jest medytacja, która polega nie tylko na siedzeniu i byciu w bezruchu, ale także może oznaczać leżenie, chodzenie i pracę z oddechem. Możesz też wypróbować technik ugruntowania, które wykorzystywane są w psychoterapii i pomagają odzyskać wewnętrzną równowagę i zmniejszyć stres i lęk.

Jeśli nie masz oporów przed byciem dotykanym, zawsze możesz odwiedzić salon masażu. Albo kupić masażer do domu, aby mieć go zawsze pod ręką.

 

Kontroluj wagę

Nie mówimy tutaj o podążaniu za nierealnymi i szkodliwymi ideałami piękna. Warto kontrolować swoją wagę, bo zarówno zbyt wysoka jak i zbyt niska może być dla Ciebie szkodliwa. Nadwaga zwiększa ryzyko takich chorób jak cukrzyca, nowotwór, problemy sercowe czy udar. Może też utrudniać poruszanie się i prowadzić do przewlekłego bólu ciała. Niedowaga to, między innymi, niedożywienie organizmu, zaburzenie gospodarki hormonalnej, anemia, osteoporoza. Jeśli podejrzewasz, że możesz mieć nadwagę lub niedowagę, skontaktuj się z lekarzem w celu diagnozy i ustalenia dalszych kroków.

kobieta planuje diete 

Zmień dietę

Jest kilka ogólnych zasad, które pozwolą Ci zmienić Twoją dietę na lepsze. Zrezygnuj z papierosów i innych źródeł nikotyny, w tym e-papierosów. Odstaw też alkohol lub go mocno ogranicz. Mit, jakoby czerwone wino było dobre dla serca został dawno obalony.

Zrezygnuj z przetworzonego jedzenia i węglowodanów rafinowanych, czyli oczyszczonych i przetworzonych. Ich ogromnym źródłem są słodycze, które ponadto zawierają równie szkodliwe dla nas tłuszcze trans.

Pamiętaj jednak, że dokładna dieta powinna być ustalana indywidualnie. Każdy organizm jest inny i ma swoje potrzeby, możesz też cierpieć na schorzenia czy dolegliwości, które wymagają specjalnej diety. Nie ustalaj jej sobie sam na podstawie informacji w internecie, ponieważ możesz sobie zaszkodzić. Skontaktuj się z dietetykiem, z którym ustalisz odpowiedni dla Ciebie jadłospis.

 

Popraw higienę snu

Sen jest niesamowicie ważny dla naszego zdrowia, zarówno fizycznego jak i psychicznego. Wpływa na naszą odporność i metabolizm, zdolność do radzenia sobie ze stresem i ogólną regenerację naszego organizmu. Zadbaj o odpowiednią higienę snu - dostosuj swoją sypialnię, ogranicz kofeinę i cukier, więcej się ruszaj, zrezygnuj z używania urządzeń elektronicznych w łóżku przed snem.

 

Oczyść atmosferę

W dzisiejszym świecie smog towarzyszy nam niemal każdego dnia, a zwłaszcza podczas długich, zimowych miesięcy i okresu grzewczego. Na zewnątrz możesz chronić się maską z filtrem, ale co zrobić z powietrzem w pomieszczeniach? Twoje miejsce pracy powinno być wyposażone w oczyszczacze i nawilżacze powietrza - jeśli nie jest, spróbuj porozmawiać o tym ze swoim szefem. Natomiast czyste i dobrze nawilżone powietrze w Twoim domu czy mieszkaniu jest tym bardziej istotne, jeśli posiadasz dzieci.

 

Profilaktyka

Regularne badania okresowe to kolejny bardzo ważny element zdrowego trybu życia. Pozwala zapobiegać poważnym problemom zdrowotnym i wyłapać niebezpieczne choroby zanim osiągną zaawansowane stadium. Staraj się robić sobie okresowe badania co najmniej raz na pół roku. Ich zestaw będzie zależeć, między innymi, od Twojego wieku i płci biologicznej. Zasięgnij porady lekarza, aby ustalić, które badania są dla Ciebie istotne. 

Pamiętaj o codziennej higienie

Na koniec chcemy jeszcze przypomnieć o bardzo prostej zasadzie - o dokładnym myciu rąk i stosowaniu innych zasad higieny. W ten sposób wspomagamy swoją odporność i zmniejszamy ryzyko zarażenia się chorobami. Jest to jeszcze bardziej istotne teraz, w dobie globalnej pandemii, dlatego pamiętaj o maseczce, płynie do dezynfekcji i dystansie społecznym.