10 sposobów na obniżenie ciśnienia krwi

Z nadciśnieniem, które może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych, zmaga się większość Polaków, zwłaszcza w podeszłym wieku. Dotyka ono jednak coraz młodsze osoby ze względu na zły styl życia i nadmiar stresu. Nadciśnienie wymaga przyjmowania leków, jednak same leki nie pomogą pozbyć się problemu. Leczenie warto, a wręcz należy wspomóc dodatkowymi działaniami, które polegają przede wszystkim na eliminacji czynników, które przyczyniają się do wysokiego ciśnienia. Jak obniżyć ciśnienie domowymi sposobami? Oto 10 sposobów na zbicie ciśnienia krwi.

1. Pozbycie się nadmiernych kilogramów

Otyłość bardzo sprzyja nadciśnieniu, więc jeśli okaże się, że ciśnienie regularnie jest za wysokie, warto zastanowić się nad swoją wagą.

badanie nadcisnienia w gabinecie lekarza

Oczywiście nie chodzi tutaj o przejście nagle na radykalną dietę i katorżnicze ćwiczenia. Najlepiej zwrócić się o pomoc do specjalistów, którzy pomogą dobrać odpowiednie żywienie i rodzaj treningu. Pozbycie się zbędnych kilogramów nie tylko ma wpływ na zdrowie, ale także na samopoczucie, również psychiczne. Poprawa samopoczucia fizycznego oraz widoczne zmiany w wyglądzie poprawiają nastrój i samoocenę.

2. Zmiany w diecie

Jako społeczeństwo odżywiamy się zazwyczaj źle. Za dużo jemy przetworzonej żywności, cukru, soli i tłuszczów. Walcząc z nadciśnieniem należy przeanalizować swoją dietę i zrezygnować z niektórych produktów. Przede wszystkim warto jeść mniej soli. W tym celu najlepiej zacząć przygotowywać samodzielnie sobie każdy posiłek, bo niestety większość soli zjadamy nieświadomie z produktami gotowymi, które kupujemy w sklepie. Należy zrezygnować z chipsów, frytek, tłustych serów i wędlin, które także zawierają mnóstwo soli. Jedzmy chude mięso, chude sery, ryby i oleje roślinne oraz pestki zamiast margaryn i masła. Spożywajmy także więcej warzyw i owoców, stawiając zwłaszcza na te zawierające potas, gdyż potas obniża ciśnienie krwi.

3. Zwiększenie aktywności fizycznej

Nadmierny wysiłek fizyczny może być przyczyną wysokiego ciśnienia, ale nie znaczy to, że mamy przesadzać w drugą stronę. Umiarkowana aktywność fizyczna jest jak najbardziej wskazana. Razem z odpowiednią dietą nie tylko pomoże schudnąć, ale także poprawić kondycję organizmu i wzmocnić serce. Dziś, kiedy pandemia wymusiła zamknięcie siłowni i innych miejsc do trenowania, musimy pamiętać, że w domu też można ćwiczyć i nawet nie trzeba do tego ciężarów. 30 minut dziennie lekkiego treningu i spaceru to już jest COŚ!

4. Ograniczenie używek

Nie jest łatwo zrezygnować całkowicie z kawy, herbaty czy alkoholu. Wystarczy jednak, że będziemy pić je z umiarem. Herbata czy kawa nie powinna być za mocna, a alkohol możemy pić tylko okazjonalnie, nie na co dzień. Palacze zaś powinni rzucić palenie. Nie jest łatwo od razu zrezygnować, ale warto stopniowo ograniczać liczbę wypalanych w ciągu dnia papierosów.

5. Walka ze stresem

Stres towarzyszy nam na co dzień, nie tylko w pracy. Wiele problemów, nie tylko naszych własnych, przysparza nam nerwów. To powoduje z kolei trudności ze snem, odpoczynkiem i nadmierne reakcje na różne bodźce, które powodują szybkie skoki ciśnienia. Niestety, stresu nie da się całkowicie wyeliminować, ale można z nim walczyć. Warto znaleźć sobie jakieś pasje, zajęcia, które sprawią nam przyjemność i pozwolą odwrócić choć na chwilę uwagę od problemów i codzienności. W walce ze stresem pomogą też przyjemne zapachy (aromaterapia) czy ciepłe kąpiele. Jeśli nie radzimy sobie zupełnie ze stresem i lękami, nie bójmy się pójść do psychologa lub psychiatry. Nerwica również prowadzi do wysokiego ciśnienia.

6. Panowanie nad emocjami

Różne bodźce, zwłaszcza niespodziewane, potrafią spowodować gwałtowny skok ciśnienia w wyniku emocji. Dlatego warto nauczyć się panowania nad emocjami i reakcjami, by nie były one takim obciążeniem dla organizmu. Niestety nadmierne emocje, zwłaszcza negatywne, mają bardzo zły wpływ na układ krążenia.

7. Zdrowy sen i odpoczynek

Każdy wie, jak ważny jest sen i odpoczynek dla organizmu. Przepracowanie i przemęczenie również może prowadzić do nadciśnienia, więc koniecznie należy zadbać o odpoczynek i sen w odpowiedniej ilości i jakości. Kładźmy się wcześnie, a na pół godziny przed snem wyłączmy wszelkie świecące ekrany i weźmy odprężającą kąpiel.

8. Rezygnacja z nadgodzin

Każdy człowiek niejeden raz był zmuszony zostać w pracy dłużej niż powinien. Niekiedy za nadgodziny są dodatkowe premie, ale nie znaczy to, że mamy się przepracowywać. Codzienne nadgodziny mają negatywny wpływ na zdrowie i mogą prowadzić chociażby do nadciśnienia. Dlatego jeśli już trzeba, to raz w tygodniu wystarczy posiedzieć w pracy te dwie godziny dłużej. W pracy też pamiętajmy o chwilach odpoczynku i ruszenia się zza biurka. Do kolegi pójdźmy, a nie dzwońmy, a na inne piętro wejdźmy po schodach zamiast jechać windą. To proste kroki, które pozwolą nam zadbać o zdrowie.

9. Obniżenie cholesterolu

Wysoki poziom cholesterolu również wpływa na wysokość ciśnienia. Dlatego, jeśli w wynikach badań widnieje zbyt wysoki LDL, należy wprowadzić do diety zmiany, które pozwolą na obniżenie poziomu cholesterolu. Między innymi zrezygnujmy z czerwonego mięsa, tłuszczów zwierzęcych i przetworzonego jedzenia oraz sięgnijmy po produkty obniżające cholesterol i wspomagające pracę wątroby.

10. Regularne mierzenie ciśnienia

Regularne mierzenie ciśnienia pozwala przede wszystkim na zdiagnozowanie nadciśnienia. W czasie leczenia zaś pomaga monitorować efekty zażywania leków oraz podejmowanych zmian w stylu życia. Ciśnieniomierze elektroniczne dostępne są w profesjonalnych sklepach medycznych, w każdym niemal supermarkecie czy aptece i nie należą do drogich. Każdy powinien mieć w domu przynajmniej jeden.